Fusie Wingene & Ruiselede - Standpunt Respect
Met Respect Ruiselede nemen we akte van de beslissingen van het gemeentebestuur van Ruiselede om de fusie met gemeente Wingene voor te bereiden. Het gemeentebestuur deelde deze beslissing pas gisterenavond mee aan de voltallige gemeenteraad, vlak voor de beslissing publiek werd gemaakt. Enige inspraak was er niet.
Er zijn heel wat vragen.
Hoe breed gedragen is deze beslissing? De overwinningsnederlaag van RKD in 2018, waar ze minder dan de helft van de stemmen behaalden (!), was mee gebaseerd op het programma dat RKD niet voor een fusie was, aangezien de inwoner er niet wakker van lag…
De Ruiseleedse inwoner is compleet genegeerd in deze kwestie. Geen enkele recente peiling, geen enkele democratische stemming: met één handdruk, zonder mandaat, is Ruiselede officieel verdwenen.
Wat houdt deze fusie in? Wingene is inderdaad op verschillende vlakken gelijkaardig qua gemeente, maar ook zo verschillend. Gemeentebelastingen, het schuldgehalte per inwoner: het ligt in Wingene hoger dan in Ruiselede. Welke impact zal dit hebben op de Ruiseledenaren? Betalen de Ruiseledenaren letterlijk het gelag zonder inspraak te hebben?
Wat met de Ruiseleedse eigenheid? De naam Ruiselede verdwijnt al, wat verdwijnt er verder nog? We begrijpen de nood aan centralisatie en schaalvergroting, maar tegen welke gemeenschappelijke kost? Verdwijnen alle diensten naar Wingene? Hoe wordt de gemeentelijke organisatie nog voorzien in Ruiselede? Het gemeentepersoneel was zelf amper op de hoogte.
Waarom Wingene? Waarom is Wingene de enige mogelijke partner? Werden andere pistes grondig onderzocht? Wil de Ruiseledenaar samen met Wingene of eerder een andere gemeente? Hier is absoluut geen zekerheid over, laat staan dat RKD een mandaat heeft van de kiezer om dit aan te gaan.
Er zijn heel wat vragen en voorlopig zeer weinig antwoorden. We hebben begrip voor de Wingense burgemeester die de plannen zal komen uitleggen komende woensdagavond en zullen uiteraard luisteren naar zijn visie hierover.
Een fusie kan zeker en vast positieve elementen bevatten, maar gebeurt dit op zo’n manier? Inspraak, meer dan een participatieproject, is minstens op zijn plaats.
De Ruiseledenaar is alvast totaal niet gehoord, wat de uitkomst ook moge zijn. Dat staat nu reeds vast.
Er zijn heel wat vragen.
Hoe breed gedragen is deze beslissing? De overwinningsnederlaag van RKD in 2018, waar ze minder dan de helft van de stemmen behaalden (!), was mee gebaseerd op het programma dat RKD niet voor een fusie was, aangezien de inwoner er niet wakker van lag…
De Ruiseleedse inwoner is compleet genegeerd in deze kwestie. Geen enkele recente peiling, geen enkele democratische stemming: met één handdruk, zonder mandaat, is Ruiselede officieel verdwenen.
Wat houdt deze fusie in? Wingene is inderdaad op verschillende vlakken gelijkaardig qua gemeente, maar ook zo verschillend. Gemeentebelastingen, het schuldgehalte per inwoner: het ligt in Wingene hoger dan in Ruiselede. Welke impact zal dit hebben op de Ruiseledenaren? Betalen de Ruiseledenaren letterlijk het gelag zonder inspraak te hebben?
Wat met de Ruiseleedse eigenheid? De naam Ruiselede verdwijnt al, wat verdwijnt er verder nog? We begrijpen de nood aan centralisatie en schaalvergroting, maar tegen welke gemeenschappelijke kost? Verdwijnen alle diensten naar Wingene? Hoe wordt de gemeentelijke organisatie nog voorzien in Ruiselede? Het gemeentepersoneel was zelf amper op de hoogte.
Waarom Wingene? Waarom is Wingene de enige mogelijke partner? Werden andere pistes grondig onderzocht? Wil de Ruiseledenaar samen met Wingene of eerder een andere gemeente? Hier is absoluut geen zekerheid over, laat staan dat RKD een mandaat heeft van de kiezer om dit aan te gaan.
Er zijn heel wat vragen en voorlopig zeer weinig antwoorden. We hebben begrip voor de Wingense burgemeester die de plannen zal komen uitleggen komende woensdagavond en zullen uiteraard luisteren naar zijn visie hierover.
Een fusie kan zeker en vast positieve elementen bevatten, maar gebeurt dit op zo’n manier? Inspraak, meer dan een participatieproject, is minstens op zijn plaats.
De Ruiseledenaar is alvast totaal niet gehoord, wat de uitkomst ook moge zijn. Dat staat nu reeds vast.
Aangepast reglement rond grafconcessies - februari 2022
In de gemeenteraadszitting van februari, de eerste van kalenderjaar 2022, werd een nieuw grafconcessiereglement goedgekeurd. Dit kwam er naar aanleiding van herhaaldelijke vragen vanuit Respect over dit reglement. Het is een goede zaak dat het gemeentelijk reglement aan werd gepast, al zijn er nog enkele opmerkingen te maken.
Het gemeentelijk reglement rond grafconcessies was aan een update toe. Dit gemeentelijk reglement is van toepassing op de begraafplaatsen van Ruiselede en Kruiskerke, de begraafplaats van Doomkerke wordt door de kerkfabriek van Doomkerke beheerd. Het vorige reglement dateerde uit 2009, maar dit lag eigenlijk nooit in lijn met de reglementen in de ons omliggende gemeentes. Gemeenteraadslid en Respect-voorzitter Marnix Van Daele legt uit: "Dit reglement voorzag in een standaardduur van 50 jaar voor de eerste concessieperiode. Na verloop van deze eerste 50 jaar kregen erfgenamen de mogelijkheid om de concessie te verlengen, opnieuw voor een periode van 50 jaar. De flexibiliteit voor erfgenamen was hiermee eigenlijk ver zoek, tot ontevredenheid bij sommige inwoners. In Aalter en Wingene is er bijvoorbeeld sprake van concessieperiodes van 20, 25 of 30 jaar. Een grotere flexibiliteit aan periodes voorkomt immers familiale dilemma's bij het einde van een concessieperiode."
"Een grotere flexibiliteit voorkomt familiale dilemma's" - gemeenteraadslid Marnix Van Daele
Marnix bracht deze tekortkoming reeds op de politieke agenda in de gemeenteraadszitting van september 2021. Hij is dan ook tevreden dat het gemeentebestuur geluisterd heeft naar het voorstel. "Het is een goede zaak dat het reglement rond grafconcessies aan werd gepakt. We zijn eveneens tevreden dat het gemeentebestuur de periode van verlening heeft verlaagd naar 25 jaar. De eerste periode blijft echter nog steeds een periode van 50 jaar. Dat is een gemiste kans, want 50 jaar is nog steeds zeer lang. Het is voor erfgenamen nog steeds moeilijk te voorspellen hoe de wereld er binnen 50 jaar uit zal zien. Kortere periodes zijn om die reden gemakkelijker", stipt Marnix nogmaals aan. Hij verwijst bijvoorbeeld naar het reglement van de gemeente Wingene. Daar kan een eerste periode ook 25 jaar bedragen. Verlengingen zijn bovendien mogelijk vanaf een periode van 10 jaar.
Ook inzake het tarief voor de concessie is er nog een aandachtspunt. Het reglement voorziet momenteel in een verlaagd tarief voor die mensen die de laatste 10 jaar in Ruiselede hebben gewoond. "Dat is een terechte insteek van het gemeentebestuur. Het is toe te juichen dat er een verminderd tarief is voor die mensen die lang in Ruiselede hebben gewoond. Alleen laat het huidige criterium toe dat er mensen onterecht uit de boot vallen. Het is perfect mogelijk een leven lang in Ruiselede geleefd en gewoond te hebben, op de laatste 10 jaar na dan - bijvoorbeeld door verblijf in een rusthuis in een andere gemeente. Ook in die situatie is het verminderd tarief volgens ons aan te raden. Deze aanpassing zou wat ons betreft volgens de logica van het reglement aangewezen zijn", zo sluit gemeenteraadslid Marnix Van Daele af. Het gemeentebestuur gaf aan de kwestie nogmaals te bekijken naar aanleiding van de aanpak van de natuurbegraafplaats op het Sint-Pietersveld.
"Een grotere flexibiliteit voorkomt familiale dilemma's" - gemeenteraadslid Marnix Van Daele
Marnix bracht deze tekortkoming reeds op de politieke agenda in de gemeenteraadszitting van september 2021. Hij is dan ook tevreden dat het gemeentebestuur geluisterd heeft naar het voorstel. "Het is een goede zaak dat het reglement rond grafconcessies aan werd gepakt. We zijn eveneens tevreden dat het gemeentebestuur de periode van verlening heeft verlaagd naar 25 jaar. De eerste periode blijft echter nog steeds een periode van 50 jaar. Dat is een gemiste kans, want 50 jaar is nog steeds zeer lang. Het is voor erfgenamen nog steeds moeilijk te voorspellen hoe de wereld er binnen 50 jaar uit zal zien. Kortere periodes zijn om die reden gemakkelijker", stipt Marnix nogmaals aan. Hij verwijst bijvoorbeeld naar het reglement van de gemeente Wingene. Daar kan een eerste periode ook 25 jaar bedragen. Verlengingen zijn bovendien mogelijk vanaf een periode van 10 jaar.
Ook inzake het tarief voor de concessie is er nog een aandachtspunt. Het reglement voorziet momenteel in een verlaagd tarief voor die mensen die de laatste 10 jaar in Ruiselede hebben gewoond. "Dat is een terechte insteek van het gemeentebestuur. Het is toe te juichen dat er een verminderd tarief is voor die mensen die lang in Ruiselede hebben gewoond. Alleen laat het huidige criterium toe dat er mensen onterecht uit de boot vallen. Het is perfect mogelijk een leven lang in Ruiselede geleefd en gewoond te hebben, op de laatste 10 jaar na dan - bijvoorbeeld door verblijf in een rusthuis in een andere gemeente. Ook in die situatie is het verminderd tarief volgens ons aan te raden. Deze aanpassing zou wat ons betreft volgens de logica van het reglement aangewezen zijn", zo sluit gemeenteraadslid Marnix Van Daele af. Het gemeentebestuur gaf aan de kwestie nogmaals te bekijken naar aanleiding van de aanpak van de natuurbegraafplaats op het Sint-Pietersveld.